(BE)ZIN IN DE ZOMER: discipelschap!

TMP_opmaa...aartje zonder snijtekens def.pdfZondagmorgen 22 juni ging het in de preek over dé opdracht die Jezus heeft meegegeven aan de kerk: leerlingen maken! Dat betekent dat discipelschap hoog op de agenda van de kerk moet staan. Sterker nog: misschien is het zelfs het enige agendapunt van de kerk. Al het andere wordt hier omheen gegroepeerd.

Ik hoop van harte dat we als gemeente van de Plantagekerk na de zomer samen mogen voortborduren op de inzet van zondag 22 juni. Intussen kun je dat ook persoonlijk doen door:

  • aan de hand van de uitgedeelde kaart (voorkant) Matteüs 28:18-20 uit je hoofd te leren en de heilige Geest te vragen deze woorden af te laten dalen in je hart zodat ze vlees en bloed kunnen worden in je leven
  • aan de hand van de uitgedeelde kaart (achterkant) een aantal andere Bijbelgedeelten meditatief te lezen vanuit de vragen: Wat zegt God hier tegen mij? Wat ga ik daarmee doen? Wat zegt God hier tegen ons als geloofsgemeenschap van de Plantagkerk? Wat gaan we daarmee doen?
  • PreekKracht na te lezen en te overdenken erover in gesprek te gaan
  • de gehouden preek na te luisteren: ‘Gods missie heeft een kerk‘ (30’49”)

De uitgedeelde kaart kun je ook als pdf downloaden: kaart (BE)ZIN IN DE ZOMER!

In PreekKracht vind je ook een definitie van discipelschap. Misschien ook de moeite waard om te overdenken. De bedoeling is dat deze (basis)definitie het uitgangspunt voor veel preken en toerustingsmomenten in het nieuwe seizoen in de Plantagekerk:

DISCIPELSCHAP is het leerproces van Gods kinderen waarin zij geïnspireerd door Gods Woord en geleid door Gods Geest in de context van hun dagelijkse omstandigheden, activiteiten en relaties in groeiende Christusgelijkvormigheid gehoorzaam zijn aan Gods geboden en ook anderen uitnodigen om Jezus te vertrouwen en te volgen.

2 gedachtes over “(BE)ZIN IN DE ZOMER: discipelschap!

  1. Laat ik beginnen te zeggen dat ik blij en dankbaar ben met je aandacht hiervoor! Terecht geef je aan dat dit hét agendapunt van Christus kerk op aarde behoort te zijn in plaats van sluitpost! Veel zegen gewenst bij de verdere uitwerking, doordenking en uitvoering hiervan!

    Ook nog een inhoudelijke opmerking. In de PreekKracht stel je: “leerling zijn betekent: sterven én opstaan met Jezus, elke keer weer”. Die laatste 3 woorden zijn mijns inziens niet juist. Christus is eenmalig gestorven en weer opgestaan. De Bijbel zegt, dat wij met Hem zijn gekruisigd, gestorven en opgestaan. (Rom.6:8, Gal.2:19-20, Kol.3:1-3) Ik kan nergens in de Bijbel terugvinden, en ik laat me daarin graag corrigeren, dat dit een steeds terugkerend gebeuren is! Christus is eenmalig gestorven en wie gelooft en zich laat dopen mét Hem.
    En van daar iit is juist de opdracht: leef je nieuwe leven! “Als u nu met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan nog gebiden opleggen alsof u in de wereld leeft?” (Galaten 2:20) En lees ook verder in Galaten 3! Afsterven aan de oude mens en gaan leven als nieuwe mens; dat is waar het om draait! De nieuwe mens sterft niet telkens opnieuw, maar wordt door Gods Geest steeds meer nieuw!

    • Dag Catharinus, dank voor je reactie! Wellicht heb ik wat te kort geformuleerd in de zin die je aanhaalt. Ik herken me in elk geval volledig in wat jij schrijft: ‘Afsterven aan de oude mens en gaan leven als nieuwe mens; dat is waar het om draait!’ Dat is wat ik ook bedoel met de zin ‘sterven én opstaan met Jezus, elke keer weer.’

      Kol. 3:9-10 zegt: ‘nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt’. Dat lijkt te pleiten voor het niet spreken over steeds weer sterven: het wordt hier beschreven als iets dat gebeurd is.

      Misschien laat de Bijbel hier wel meerdere manieren van spreken toe?

      De doop zie ik enerzijds als een eenmalige gebeurtenis: gestorven én opgestaan met Christus. Anderzijds als het beginpunt van een levenslange leerweg die gekenmerkt wordt door het patroon van de doop: onze oude mens moet (steeds opnieuw) sterven in het water en als we opstaan uit het water komt daar opnieuw de nieuwe mens te voorschijn.

Plaats een reactie